-
Domů
-
Program primární prevence
Program primární prevence
Splňujeme kritéria preventivního programu dle MŠMT
Preventivní programy
- projekt Zdraví dětem
(všeobecná primární prevence)
- CVIČÍME SE ZDRAVÍKEM A JEDLÍKEM – děti od čtyř do sedmi let (vzdělávací pohybové kurzy)
- CVIČÍME PRO RADOST – první stupeň základní školy (pohybové kurzy)
- ZKUSTOZDRAVĚ S MARŤASEM ZŠ – druhý stupeň základní školy (ZDARMA online kurzy cvičení)
- ZDRAVÍK A ZVÍŘÁTKA Z KOUZELNÉHO LESA – děti od tří let (vzdělávací pohádkový příběh)
- JAK JEL ZDRAVÍK DO ZOO – děti od čtyř let (vzdělávací pohádkový příběh)
- JAK SE ZDRAVÍK SKAMARÁDIL S JEDLÍKEM – předškolní věk (vzdělávací pohádkový příběh)
- JAK ZDRAVÍK S JEDLÍKEM POZNÁVAJÍ PŘÍRODU – předškolní věk (vzdělávací pohádkový příběh)
- STAŇ SE HRDINOU – KAMARÁDI POJĎTE S NÁMI, POMÁHEJME VŠEM VŽDY RÁDI – předškolní věk, první a druhá třída základní školy (vzdělávací pohádkový příběh)
- ZDRAVÉ TŘÍDNÍ KLIMA MŠ – předškolní věk (praktická cvičení, společné aktivity)
- ZDRAVÉ TŘÍDNÍ KLIMA I. – první stupeň základní školy (praktická cvičení, společné aktivity)
- ZDRAVÉ TŘÍDNÍ KLIMA II. – druhý stupeň základní školy (praktická cvičení, společné aktivity)
- STAŇ SE HRDINOU – SPORTUJ S CITEM, JEZDI S ROZUMEM A POMÁHEJ SRDCEM ZŠ – první a druhý stupeň základních škol (přednášky, praktická cvičení)
- ZDRAVÍ DĚTEM I. a – první stupeň základní školy 1. - 2. třída – JAK ZDRAVÍK S JEDLÍKEM UZDRAVILI BETYNKU (vzdělávací pohádkový příběh, praktická cvičení)
- ZDRAVÍ DĚTEM I. b – první stupeň základní školy 3. - 5. třída (přednášky, praktická cvičení)
- ZDRAVÍ DĚTEM II. a – druhý stupeň základní školy 6. - 9. třída (přednášky, praktická cvičení)
- ZDRAVÉ TŘÍDNÍ KLIMA III. – střední školy (praktická cvičení, společné aktivity)
- ZDRAVÍ DĚTEM II. b – střední školy (přednášky, praktická cvičení)
- ZDRAVÍ DĚTEM II. POZNEJ SVÉ TĚLO (pouze pro Jihočeský kraj) – střední školy (přednášky, praktická cvičení), navazuje na předchozí výukový program ZDRAVÍ DĚTEM II. b
- STAŇ SE HRDINOU – SPORTUJ S CITEM, JEZDI S ROZUMEM A POMÁHEJ SRDCEM SŠ – střední školy (přednášky, praktická cvičení)
- STAŇ SE HRDINOU – přenášky pro rodiče a učitele (MŠ, ZŠ a SŠ)
- ZKUSTOZDRAVĚ S MARŤASEM SŠ – střední školy (ZDARMA online kurzy cvičení)
- PŘEDNÁŠKY PRO RODIČE A ZAMĚSTNANCE ŠKOL I. – pro mateřské, základní a střední školy
- PŘEDNÁŠKY PRO RODIČE A ZAMĚSTNANCE ŠKOL II. – navazující na přednášku I., určeno pro mateřské, základní a střední školy
Programy Zdravé třídní klima I.,II., III. byl vytvořeny ve spolupráci se školním psychologem Mgr. Tomášem Tenklem.
Rizikové chování vs sociálně patologické jevy
Pojem sociálně patologické jevy je pojmem sociologickým a postihuje fatální jevy ve společnosti (alkoholismus, krádeže, poruchy příjmu potravy apod.), k nimž mimo jiné také musí směřovat opatření primární prevence. Ve školním prostředí pedagogové pracují s rizikovým chováním, které zahrnuje širší spektrum jevů a vůči němuž zaujímají účinná primárně preventivní opatření s cílem minimalizace projevů i rizik takového chování a případně je diagnostikují a následně přijímají efektivní opatření. Jedná se o práci s jedincem, nikoliv s fenoménem.
Způsoby propojení projektu Zdraví dětem se školními aktivitami v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. Projekt je určen pro mateřské, základní a střední školy.
Preventivní program – konkrétní dokument školy zaměřený zejména na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností. Program zahrnuje i spolupráci a využívání služeb organizací zabývajících se profesionálně ochranou před rizikovým chováním dětí a mládeže.
Preventivní program je zpracováván na jeden školní rok školním metodikem prevence, podléhá kontrole České školní inspekce, je průběžně vyhodnocován a písemné vyhodnocení účinnosti jeho realizace za školní rok je součástí výroční zprávy o činnosti školy.
Poruchy příjmu potravy jsou závažná psychická onemocnění, jsou léčitelné, ale čím dříve člověk léčbu vyhledá, tím větší má na uzdravení šanci.
Poruchy příjmu potravy se nejčastěji objevují během dospívání, adolescence, ale můžou se rozvinout i v pozdějším věku nebo naopak v dětství. Tady bývá nejúčinnější formou ochrany dítěte primární prevence, která se uplatňuje ve školách a školních zařízeních.
Nedostatek informací, stud a strach ze stigmatizace brání ve vyhledání pomoci a výrazně snižuje šance na uzdravení, zvyšuje riziko chronického průběhu s opakovanou potřebou akutních ošetření. Vzdělání, prevence, včasná detekce a včasná intervence jsou pro minimalizaci škod působených poruchou příjmu potravy zásadní.
Kurzy Zdravé třídní klima si kladou za cíle nastartování či prohloubení pozitivní interakce mezi žáky v kolektivu a s třídním učitelem. Podporují soudržnost v kolektivu a efektivní komunikaci žáků s třídním učitelem.
Rozsah spolupráce
1. Metodické a koordinační činnosti
- Začlenění projektu do přípravy a realizace preventivního programu školy.
- Na základě realizace projektu probíhá získávání a shromažďování informací o žácích v rámci případné prevence poruch příjmu potravy a to v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Koordinace na úrovni škola – pedagogicko-psychologická poradna.
2. Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice poruch příjmu potravy, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Získávání nových odborných informací a zkušeností v oblasti patologických jevů spojeného s poruchami příjmu potravy.
- Cílená zaměřenost informací na věkové skupiny žáků vzhledem k vývojovému rozložení typů poruch příjmu potravy.
- Účast v databázi spolupracovníků školy pro oblast sociálně patologických jevů v minimálním preventivním programu školy.
3. Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování spojeného s poruchami příjmu potravy; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s vedením školy a školními metodiky prevence).
- Ve spolupráci se školou rozvoj individuálních možností žáků, výchova k různorodosti v oblasti stravování, její přiměřenosti, rozvoj obecné vzdělanosti.
- Participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
- Výstup na pedagogicko-psychologickou poradnu, která u žáků s poruchami příjmu potravy zabezpečí řešení situace přes rodiče, pediatry, psychology, jestliže vývoj poruchy může souviset také se skrytou patologií rodiny. Součástí léčebné péče bývá i psychoterapeutická pomoc celé rodině.
Odborné reference, kontaktní osoby
Informace o primární prevenci a její charakteristika
Dokumenty primární prevence